-->

tirsdag 7. april 2015

Status Bjeffing

I dag var jeg og Keiron ute for å plukke opp etter alle de ekstra kalde dagene i vinter når Keiron bare ble sluppet ut for å gjøre fra seg og rett inn igjen.

Jeg har jo slitt veldig med at Keiron bjeffer på alt av folk som han ser utenfor trappa våres. Han skal jo passe på, si ifra at noen er i nærheten og be dem pelle seg vekk fra trappa hans (selv om dem ikke er i nærhet av den en gang) samtidig. Siden vi bor i rekkehus er jo dette noe som er veldig plagsomt for naboene. Og det røver oss veldig fra å kunne være utenfor her, både for å kose oss og leke eller for å trene litt bare. Hver gang en nabo kommer ut så bjeffer Keiron.

I begynnelsen holdt det at folk var nede på veien nedenfor og forbi rekkene på nedsiden av oss. Så etterhvert greide jeg å trene vekk bjeffing på dem som bor i rekkene på nedsiden. Men dem som bor i våres rekke har jeg ikke greid å få han til å slutte å bjeffe på. Det var veldig slitsomt og fortvilende. Jeg syns jo det er så dumt for naboene og så er det jo så bråkete.

Men så hadde vi adferds konsulent her i romjula og jeg fikk mange tips til hva jeg skal gjøre. Ett par av tingene jeg har gjort fra før har jo vært rett og det var fint. Nå skulle jeg bare ta han inntil meg å gå rett inn med han, uten å gå inn selv. Hver gang tok jeg han inn i gangen og i dag fikk jeg se virkninger!

Mens jeg plukker opp kommer det ett ikke særlig alarmerende eller høyt boff fra Keiron og ser at naboen kommer rundt hjørnet på vei til trappa si. Jeg fikk Keiron inntil meg og ba han sette seg, han hadde veldig lyst til å bjeffe men han greide å holde seg. Han hadde mest lyst å bjeffe litt sånne glad bjeff fordi han så noen. Naboen syns han var veldig flink. Det kom 3 bjeff iløpet av tiden naboen var synlig for oss. Keiron var kjempeflink! Jeg var helt paff og overøste med ros, hentet leken hans i gangen og han fikk en real dra kamp som belønning.

Gud så langt vi er kommet. Jeg så at han ble veldig opphisset av situasjonen så jeg valgte å ta resten av "vårrengjøringen" senere. Vi lukket søppelposen og gikk å kastet den. Jeg ville ikke få ødelagt for Keiron som virkelig var på toppen nå. Han hadde ikke taklet om den andre naboen kom ut nå så det var best å avslutte og komme oss inn igjen.

Jeg fikk se at ja, jeg hadde rett i det jeg gjorde også, for når vi kom ned igjen etter å ha hevet posen, sto den andre naboen og låste døra si. Heldigvis reagerte ikke Keiron og vi gikk inn uten at han en gang prøvde å trekke mot naboen. Måtte vaske føttene hans fordi det er gjørmebad rundt containeren da, men etterpå fikk han masse frolic strødd under stuebordet og også under senga mi. Vi skal nok få bort all bjeffingen, men i dag seiret vi virkelig. Ett av de største fremskritt vi har hatt.

Jeg har ingen bilder fra i dag, så jeg legger ut favorittbildet mitt av Keiron. Bildet er tatt av Silje som også har en blogg. (Trykk på navnet hennes, så får dere se en herlig hvit hundedott)

1 kommentar:

  1. Keiron guttn, før eller seinar så ligg han bare me beinan dine å vente på din nestn kommando utn å nøle eller skape krangel ut av d! :D

    SvarSlett