-->

søndag 11. desember 2011

Hvorfor jeg har innekatt

For min egen del og for at andre skal forstå hvorfor Mikkel går i bånd, så skriver jeg hvorfor jeg har innekatt.

Må bare først si at jeg har vært heldig med Mikkel, han maser ikke å er hysterisk på å komme seg ut sånn som mange katter gjør.

Mikkel er innekatt, hovedsaklig pga hvor vi bor. Det er 2-3 meter fra ytterdøra til trafikkert vei hvor det er trafikk stort sett hele tiden. Spessielt når folk drar til å fra jobb. Selv om det er fin uteplass for han på baksiden av huset, så kan det ikke garanteres at han ville vandret over veien. Mikkel er mørkegrå og langhåret, reflekshalsbånd har liten nytte når det er tildekket av pels i høst mørket spessielt.

Mikkel 13 April 2011

Mens det er hovedgrunnen, ville det bety at om vi flyttet skulle han kunne få gå ut løs, men det kan han nok aldri.

Mikkel er veldig dominant, det er jo i orden, mange katter er det. Men han blir skikkelig forbanna når han ser andre katter. Han står kansje i bånd, men her i gata er han sjefen når han er ute. Bortsett fra påkjørsel så er bitt skader fra andre katter veldig farlig og ett lite bitt kan fort bli en dyr afære.

Det farligste for Mikkel sin del derimot er at han skal ta hunder også. Det spiller ikke rolle hvor stor bikkja er, Mikkel skal ta dem. Mens noen syns det er arti og tøft når pus jager hunder, så ser jeg på det med skrekk. Hva om han møter ei bikkje som ikke er redd katter? Da kan han bli alvorlig skadd, i værstefall drept. 

Hammerfest ligger på ei øy som er sommer beite for rein. Selv om vi har gjerdet inn byen så er det mye nok snø når reinen kommer at noen kommer seg inn i byen. Det er ikke så mange som det var før gjerdet kom, men noen rein er her. I juni i år da jeg satt i fjellsiden bortenfor hvor vi bor og hadde Mikkel i lang båndet sitt, kom en løpende på trygg avstand fra oss nedover fjellsiden.
Mikkel som hadde en god del bånd å gå på løp rett mot reinen, hva i alle! Tenk om han var løs!? Jeg tørr ikke tenke på hva som kunne skjedd en gang...

Juni 2011 - Mikkel sitter å ser etter reinen

Mikkel har ingenting imot å gå i bånd. Han vet ikke om noe annet, han nyter livet inne, og vet at det kommer flere muligheter for å gå ut en tur. Han liker å bli med meg og søstra mi, Ranveig å gå opp til mamma, da får han ligge i søster sin jakke og koser seg, men når vi nærmer oss Blinken skal han gå selv! :)

Tidligere i høst, i dette busstoppet ovenfor gammel skolen min pleier vi å ta en liten pause før vi tar resten av bakken :) Mikkel skravler 
 Ranveig med Mikkel inni jakken sin :) Han koser seg
På lekeplassen i Blinken, da skal han gå selv så klart, etter å ha blitt båret hele veien, hihi, bortskjemt katt?... JA!

Ranveig er lillesøstra mi og har egen blogg som du kan lese HER

2 kommentarer:

  1. Artig å lese :)
    Skjønner godt at holder han som innekatt ja. Og som du sier, så vet han jo ikke av noe annet.
    Jeg tror også det er forskjell på katter. Noen er ikke "skapt" for å være inne, mens andre ikke gjør seg noe av det. Vår Molly tror jeg kunne fungert som innekatt, men ikke Gilbert. Han er en mere "uavhengig" katt (om jeg kan kalle det det). Han kan være borte i dagesvis (ikke vinteren da), mens Molly liker seg best i nærheten av huset og oss.
    Du har vært heldig med din pus ja :)

    Mikkel var en tøff liten krabat ja. Utrolig med den reinen.

    Måtte le av at han skulle gå selv fra Blinken...haha ;)
    Synes bare det er søtt når kattene er bortskjemt :) Tror nok Mikkel har det som plommen i egget :)
    Fine turbilder :)

    SvarSlett
  2. :) Ja, det er opp til hver enkelt å se om deres katt kan være ute eller ikke. Jeg vet av katter som ikke ville hatt det bra om de plutselig ikke fikk gå ut, mens andre katter igjen ikke er egnet til å være utekatter.

    En flink utekatt i mine øyne passer seg for folk og biler og ikke angriper hensynsløst hunder for eksempel. Eller rein om man bor hvor vi bor..

    Blinken er gata mamma bor i, den heter Blinken fordi ovenfra kan det se ut som en blink, og så hadde vel skyteklubben blinkene sine der før det ble hus der.

    Mikkel koser seg på tur å vet hvor mamman min bor, og så vet han hvor jeg og han bor :D Flink gutt er han :)

    SvarSlett