-->

tirsdag 13. desember 2011

Jeg vil ha en liten hund..

Sånn går sangen, husker ikke mer av den.

Jeg har alltid hatt lyst på hund. Etter at jeg fikk Mikkel har han avledet fra å lengte etter en, men det kommer av og til. Folk som har hund aner ikke hvor heldige dere er...

pr. i dag er det 2 grunner til at jeg ikke har en egen voffe enda. Den ene er at jeg bor i en leilighet hvor jeg ikke har lov til å ha hund hos huseier. Dette er den største grunnen, eller hinderet. Det andre er Mikkel gutten. Jeg aner ikke hva Mikkel ville gjort om jeg bragte en valp inn her. 

Jeg har tenkt at for å gjøre det enklest mulig må jeg ta meg god tid og finne en oppdretter som har valper som er vant til katt. Jeg må lære valpen å være rolig inne, mens ute kan den få lov å rase ifra seg! 
Jeg må også ta meg god til til å være med Mikkel, og antagelig holde dem fra hverandre når jeg må bort uten dem.

Mikkel liker ikke hunder ute, det har jeg nevnt før, så jeg vedder mye på at han blir fly forbanna..

Ellers har jeg tenkt på hunderaser. Jeg vil ha en hannhund, det skal være en hannhund. Hadde det vært lett, skulle jeg hatt en golden retriever. Men jeg liker ikke den nord europeiske golden, rasetypiske golden i Skandinavia og UK er kort i bena og creme til hvit i farge... Det finnes gyldne goldens i Norge enda, det virker som om noen forsøker å bringe dem tilbake. 
Dagens lysfargede golden er ett ressultat av kraftig innavl pga. populariteten golden og noen andre raser har fått. Hvordan kan oppdrettere stolt vise fram dette resultatet i dag? Det skjønner jeg ikke. 

Det er Zippo som var mamma og pappa sin hund som jeg og mamma syns er den perfekte golden.

Meg og Zippo ute sammen <3

Jeg klarer ikke finne en golden som ser nogenlunde ut som Zippo. I Amerika avler de kunn på gyldne hunder, men det er noe med dem også. Virker som den gode, gamle golden er i ferd å forsvinne. Zippo er født i 1984 og het Farbos Farvorite Fonzie på papiret.

Jeg drømmer om å kunne stappe Mikkel som er glad i å være med på tur, men helst vil at vi skal bære han, i kløv veske så kan hunden bære han. Så må kansje ha en hund med litt størrelse? 

Har veldig lyst på Collie, eller en sheltie, men sheltie er kansje litt liten til å bære en 6kg hannkatt på ryggen? :P Hehe. Vil ha en hund som er lærevillig og med litt pels. Langhåret Schæferhund er jeg også veldig svak for, de er så nydelige. Australsk gjeterhund kan jo også være noe. Og så Border collie da, men jeg vet godt hva som kan skje med de om man ikke vet hva som kreves å ha denne rasen. De er fantastisk nydelige hunder, men det er ikke en førstegangs hund.

Jeg vet av erfaring at man kan lære hunden til ja, hva det skal være. Har fått mange ideer opp igjennom åra, så en lærevillig hund må nok til her i gården. 

For å få oppfyllt denne drømmen, så bruker jeg av og til å se på finn.no etter en ny leilighet hvor man kan ha en hund og en katt, men alle har svindyre leiligheter og ingen tillater husdyr, jeg er heldig som får lov å ha Mikkel hos huseier.


3 kommentarer:

  1. Skjønner godt at du ønsker deg hund ;) Ønsket meg lenge jeg også, og angrer på at vi ikke fikk tak i dyr da ungene var små. Tror unger har godt av å vokse opp med dyr.
    Jeg hadde hund da jeg bodde hjemme (m/foreldre), men siden det er så lenge siden, regner jeg meg som førstegangseier. Derfor ville jeg ha en rase som passet det, og som ikke hadde noe gjeterinstinkt (pga kattene).

    Liker veldig godt schæfer jeg også, og så har jeg fått sansen for boerboel etter at jeg begynte å lese bloggen til Heidi; http://boerboelheidi.com/
    Den hunder har ihvertfall klart å bære Mikkel...hehe ;)

    Kan jo hende Mikkel godtar en hund som er hjemme hos dere.
    Vrangt å finne bolig når man har dyr ja. Synd!

    Koselig bilde :)

    SvarSlett
  2. Hunden jeg skal ha må nok ha mye mer pels enn det der :P

    Jeg liker ikke korthårschæferen, det er jo sånn den skal være, det er den langhårede varianten jeg liker best <3 Valget blir nok på collie, schæferhund eller retriever vil jeg tro. De er alle fine førstegangshunder, jeg er jo ikke helt grønnskålling, så jeg føler at jeg kan gi de det de trenger. Tid har jeg masser av fordi jeg er hjemmeværende.

    Ja, man er førstegangs eier selv om foreldre har hatt hund da :P Når noen andre har det egentlige ansvar får man ikke samme forsåelse for hva som kreves å ha hund.

    Hvis jeg finner det jeg leter etter, og en oppdretter som ikke er hengt opp i at man må delta minst en gang på utstilling, lydighetskonk. eller agility, og hvor valpene har vokst opp med katter og er vant til de, så ville det vært enklere. Da vet de gjerne hvordan de skal være med katten.

    Hvordan gikk det for dere å få hund sammen med kattene? :)

    SvarSlett
  3. Oppdretteren vi kjøpte av, var heldigvis ikke opptatt av at vi måtte være med på noe. Jeg sa at jeg ikke var interessert i utstilling, og det var OK. Og som hun sa er det flest hverdager, og det er viktigst. Det er jeg glad for.

    Sheela er ikke oppvokst med katter, men jeg synes det har gått greit likevel. Vi var selvfølgelig bekymret på forhånd, spesielt for Gilbert som er veldig sær.
    En valp blir jo veldig ivrig og glad, og virker jo da styrete på kattene, så de trakk seg alltid bort i begynnelsen. Men nå er de blitt vant til henne, og de har jo satt henne på plass noen ganger også (gitt henne en kakk med labben), så hun har fått respekt for dem. Gilbert er litt "reservert" ennå, men de går sammen for det (snuser på hverandre og spiser go'mat sammen), mens Molly er mere "sammen" med Sheela. Og Sheela er veldig glad i kattene. Det hender Molly blir lei av all sleikinga av Sheela da...hehe, og biter henne i nesen.
    Vi har stengt av inn til spisestuen så kattene får ha maten sin i fred, og ellers går de på TV-stua i 2.etasje når de vil ha ro. Sheela tør ikke å gå trappene ennå.

    Før vi fikk Sheela kom jeg over denne; "Når katten får hund".
    Legger ved pdf-filen, om du vil lese:
    http://www.nkk.no/nkk/public/getAttachment?ATTACHMENT_ID=2693&ARTICLE_ID=823

    SvarSlett